Recept

Hallonkakor "segarutor"
200gram smör
6dl socker
4 ägg
6dl vetemjöl
1tsk vanillisocker(vaniljsocker)
1 påse madelspån
ev ½-1 pkt frysta osockrade (eller 2-3dl färska) hallon

1. Sätt på ugnen på 175grader, lägg bakpapper i en långpanna och smält smöret i en 2-liters kastrull(som smeten sedan blandas direkt i).
2. Låt smöret svalna något och blanda sedan raskt i socker, ägg, mjöl och vanillisocker.
3. Bred ut smeten i långpannan, strö över madel spån och ev hallon. Grädda 30 minuter mitt i ugnen.
4. Ta ut och dra över pappret med kakan till bänken. Lägg långpannan som lock över kakan och låt den svalna så.
5. Skär kakan i rutor. Går utmärkt att frysa, lägg i lager med papper emellan.

Mitt tips: Jag har inte madelspån på mina kakor utan har bara hallon.

Chokladbrownies
75gram smör
5msk kakao
1½dl finkornigt strösocker
2 rumsvarma ägg
1 1/4dl vetemjöl
½tsk bakpulver
100gram hackad blockchoklad

1. Värm ugnen till 175grader. Smörj en låg fyrkantig bakform (18x27 cm) lätt. Täck botten med bakplåtspapper, och låt pappret hänga ner över långsidorna.
2. Smält smöret i en kastrull över svag värme. Ta bort kastrullen från värmen och rör ner kakaon och sockret. Rör sedan ner äggen.
3. Sätt en trådsil över kastrullen och häll i mjölet, bakpulvret och en nypa salt. Sikta ner ingredienserna i kastrullen och blanda väl. (jag blandar bara ner allt och rör om noga). Rör ner chokladhacket.
4. Häll smeten i bakformen och grädda i 30minuter, eller tills du kan sticka en provsticka i mitten utan att den blir kladdig. Låt kakan svalna i formen. Stjälp sedan upp den och skär den i bitar.

Mitt tips: Använd provsticka, mina brownies behövde bara vara inne i ugnen ca15min.

Kommentarer
Postat av: Two olsson sisters

Vad gott det verkade! Ska prova detta! Bakar du ofta?//Emma.

2010-04-06 @ 22:43:07
URL: http://twoolssonsisters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0