Jämnförelsetal

Nu när jag snart går ut trean så blir det att söka till Universitet/högskola. Och då ska man räkna ut sitt jämnförelsetal. Det är inte så svårt som man kanske tror. Det tar bara en liten stund, eftersom det är mycket man måste räkna ihop. Så det är bästa att ha en miniräknare i närheten. En som funkar riktigt bra är miniräknare online den använde jag mig av. Mitt jämnförelsetal är 14,1 och då har jag räknat med att få minst G i de kurser som inte är betygsatta än.

1. Först omvandla dina bokstavsbetyg till ett siffervärde:
Icke godkänd 0
Godkänd 10
Väl godkänd 15
Myckt väl godkänd 20

2. Siffervärdet för varje betyg multipliceras sedan med kursens gymnasiepoäng. Till exempel: ett VG i Matte B som då är en kurs som är 50 gymnasiepoäng vilket ger 15 X 50 =750. Och detta ska då göras för varje kurs, så kallade betygsvärden.

3. Samtliga betygsvärden adderas, läggs ihop. Summan blir ett värde i storleksodningen 25 000 eller 50 000.

4. Det sammanlagda betygsvärdet divideras (delas) med den totala poängsumman för de betygsatta kurserna som ingår i ditt slutbetyg. När man går ut sista året är det 2 500 som är den totala poängsumman.

5. För att få fram jämnförelsetalet ska man även räkna med de kompletteringar du gjort. Det är då man räknar med sina meritpoäng. Läs mer om meritpoäng här.


Kommentarer
Postat av: sandra

taaack!

2011-03-25 @ 22:43:31
URL: http://ildapilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0